Una dintre cele mai populare obiecte vestimentare a apărut în jurul anilor 1840, undeva în Italia, la Genova. Termenul de „blue jeans” vine din sintagma franceză „bleu de Genes”, în traducere „albastru de Genova”, o ţesătură din lână şi bumbac. Deşi îi numim „blue jeans”, pantalonii erau realizaţi, încă de pe-atunci, din denim, o stofă a cărei compoziţie s-a schimbat de-a lungul secolelor.
Pantaonii croiți din acest material se vindea în principiu în portul orașului. Marina genoveză avea nevoie de haine care să reziste muncilor cotidiene întreprinse de marinari, de la întinsul velelor la lustruitul punţii. Iar denimul rezista la tăvăleală. Pentru a spăla hainele, echipajul le punea în plasele de pescuit şi le trăgea în siajul corăbiei. În timp, apa de mare şi soarele decolorau pantalonii, care deveneau din ce în ce mai spălăciţi.
Cel care a contribuit masiv la popularizarea acestor pantaloni este Levi Strauss, un emigrant bavarez ce a ajuns în America în 1847 ce făcea afaceri cu haine. Istoria îmbrăcăminţii se va schimba radical în 1872, când Strauss primeşte o ofertă de la Jacob Davis, un croitor din Reno, Nevada, care îi cere să îmbunătăţească durabilitatea pantalonilor clienţilor săi. În 1873 Levi devine partener în afacere, pentru ca mai apoi, să patenteze buzunarele care se pot închide. În 1920 aceștia erau cei mai purtați pantaloni în America. Numele de „blue jeans” apare în 1960, iar cei care au contribuit la impunerea ei sunt americanii aflaţi la vârsta adolescenţei. „Jeans” denumeşte acum în accepţiunea generală pantalonii realizaţi dintr-o ţesătură specifică numită denim.
Compania lui Levi Strauss produce prima linie de pantaloni dedicaţi în exclusivitate femeilor în 1935. Blugii pentru doamne şi domnişoare au o croială specială, menite să le pună în evidenţă toate formele. Mult mai târziu, în jurul anului 1950, blugii devin ţinuta obligatorie a clasei muncitoare, dar şi a oamenilor care se opun conformismului şi vor să iasă din anonimat. Moda hippie, transformă oficial blugii lui Levi Strauss într-o ţinută versatilă. Sunt la mare căutare pantalonii evazaţi, sfâşiaţi, confecţionaţi din pânză şi pictaţi manual. În 30 de ani, aceiaşi blugi devin cea mai căutată ţinută vestimentară, anual vânzându-se peste 100 de milioane de perechi.
Aproape de zilele noastre, blugii devin ţinuta care promovează curentul grunge. Cu mult înainte ca oamenii să poarte haine rupte ca elemente de fashion, ei le purtau ca o simplă necesitate iar în timpul erei rock/heavy metal și punk, blugii rupți au devenit extrem de populari și erau purtați ca un semn de rebeliune.
Şi femeile încep să îi poarte, aspirând să fie precum Marilyn Monroe, pozată în dese rânduri în blugii Levi’s (în filme, precum Clash by Night sau The Misfits). Provocând barierele convenţională dintre feminitatea şi masculinitate, femeile încep să se vadă sexy purtând blugi. Pentru ele, blugii erau sinonimi cu putere, rebeliune şi încredere. Evident, în anii următori, blugii încep să fie sinonimi cu mişcările pentru egalitate de şanse, dar şi revoluţiile sexuale şi cu generaţiile hippy. The Sex Pistols, Iggy Pop și Bros erau printre devotați, iar artiști precum Bananarama și Madonna i-au popularizat printre femei. Fanii au început să copieze stilul și să-și facă proprii blugi rupți acasă, iar asta a atras atenția brandurilor.
La început de 2010, blugii rupți au revenit, au căpătat denumirea de "distressed denim", iar designeri precum Diesel sau Balmain i-au inclus în propriile colecții de pe marile podiumuri de modă, așa că magazinele au început să-i vândă. Practic, blugii rupți au revenit odată cu moda anilor '80, printre care se numărau și salopetele sau pantalonii cu talie înaltă. În prezent, îi găsești peste tot, iar motivul pentru care noi toți îi cumpărăm și nu îi mai rupem acasă singuri, este pentru că denimul a devenit mult mai rezistent și mai greu de rupt.
Femeile poartă blugii rupți cu aproape orice. Fie că vorbim de tocuri cui, maieuri cu paiete, cămăși sau chiar flip flops. Sigur, fiecare își alege propriul stil conform personalității, însă experții susțin că blugii rupți nu trebuie să dezvăluie foarte mult din piele, așa cum o fac de exemplu celebritățile. Până la urmă însă e vorba despre stil, estetic, despre trend dar și despre limitele pe care le avem fiecare dintre noi. Există studii online care spun că orice om are în dulap cel puțin 7 perechi de blugi. Femeile, probabil că mult mai multe.
Cert este că sunt una dintre cele mai bine cotate piese vestimentare și asta pentru că sunt deopotrivă versatili, la modă, confortabili și extrem de ușor de întreținut. Astăzi, blugii sunt un simbol al egalităţii între sexe alături de unul al inovaţiei şi al originalităţii. Brandurile de astăzi încearcă să îşi adapteze modelele pentru toate tipurile de corpuri. Iar noi ne bucurăm de ei, purtându-i în diferite contexte şi încercând să îi adaptăm în cât mai multe combinaţii fashion. Specialiștii concep ținute în care includ blugii rupți în cam orice anotimp, atât vara, când este foarte cald, dar și pe vreme răcoroasă de primăvară sau toamna, precum dar și iarna.
Singura recomandare ar fi aceea că rupturile ar trebui să fie adecvate anotimpului. Desigur, modelele mai franche, cu croiuri adânci, sunt minunate pentru o ținută de vară sau de primăvară târzie. În ceea ce privește culoarea pantalonilor, preferată rămâne albastru, dar poți acorda atenție și modelelor de blugi rupti bleu, albe și negre, precum și celor cu imprimeuri. Totuși, să găsești o pereche de jeansi este destul de complicat având în vedere varietatea de modele ce a atins în zilele noastre un nou apogeu. Astfel, vei avea de ales între flare jeans, cigarette, slim fit, skinny jeans, boyfriend, girlfriend, mom jeans, boot cut, low rise, mod rise, high waist, etc.
Mai mult, de două sezoane încoace, designerii ne propun din ce în ce mai multe ținute all denim, așa că paleta de modele pe care o ai la dispoziție s-a diversificat considerabil. Și asta pentru că dincolo de aspectul practic și confortabil, o pereche de blugi de damă bine aleasă te poate ajuta să-ți pui în evidență formele, să fii extrem de sexy și chic.